متخصص طب پیشگیری و پزشکی اجتماعی- دکتر سیامک نوراللهی

کلینیک پیشگیری

هوش مصنوعی در ۳۰ ثانیه دکتر سیامک نورالهی

جمعه, ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۲، ۰۵:۰۰ ب.ظ

خلاصه کتاب هوش مصنوعی در ۳۰ ثانیه:

[۵/۱۹،‏ ۹:۱۴ ق.ظ] Dr.Noorolahi: گولم افسانه موجودی مصنوعی را به تصویر می کشد که توسط جادو ساخته شده است که پس از برخورداری از نیروی حیاتی خود شورش می کند و باید نابود شود.
[۵/۱۹،‏ ۹:۱۹ ق.ظ] Dr.Noorolahi: کلمه «ربات» از چک «کار اجباری» توسط کارل چاپک در نمایشنامه‌ای که موضوع آن شورش انسان‌نماها علیه اربابان انسانی‌شان است ابداع شد.
[۵/۱۹،‏ ۹:۲۲ ق.ظ] Dr.Noorolahi: در سال 1927، در فیلم متروپلیس فریتز لانگ، ماریا، با نام مستعار Maschinenmensch، یک ماشین خودکار با بدن یک زن - اولین ربات معروف در تاریخ سینما، نمایش داده شد.
[۵/۱۹،‏ ۹:۲۸ ق.ظ] Dr.Noorolahi: این رایانه تخیلی متولد دهه 1960 چشم اندازی راهنما برای محققان هوش مصنوعی برای 50 سال آینده ارائه کرد، امروز هنوز امکان ندارد که یک مکالمه معتبر با یک ماشین داشته باشید.
[۵/۱۹،‏ ۹:۳۱ ق.ظ] Dr.Noorolahi: ربات‌های خودگردان پیشگام، Machina Speculatrix، که برای تسهیل درک ارتباطات متقابل سلول‌های مغز و تأثیر آن‌ها بر ظهور رفتارهای پیچیده طراحی شده‌اند، «لاک پشت» تعمید گرفتند.
[۵/۱۹،‏ ۹:۴۱ ق.ظ] Dr.Noorolahi: ترمیناتور اسکای نت را معرفی می کند، هوش مصنوعی مشتاق نابود کردن مردان.  Skynet از آن زمان به بعد مترادف با هوش مصنوعی تاریک و مضر شده است که تهدیدی وجودی برای بشریت است.
[۵/۱۹،‏ ۹:۴۴ ق.ظ] Dr.Noorolahi: در حالی که آزمون تورینگ از سال 1950 مظهر جام مقدس موفقیت هوش مصنوعی است، نتایج آن همچنان مورد بحث است.
[۵/۱۹،‏ ۹:۴۷ ق.ظ] Dr.Noorolahi: هوش انسانی و هوش مصنوعی متمایز و غیرقابل مقایسه هستند.  با این حال، در رقابت با انسان ها در مشاغل خاص با قوانین دقیق مانند بازی، رایانه ها مزیت را به دست می آورند.
[۵/۱۹،‏ ۹:۵۰ ق.ظ] Dr.Noorolahi: یادگیری ماشینی به الگوریتم‌های کامپیوتری (مجموعه‌ای از قوانین) اشاره دارد که به جای برنامه‌ریزی صریح، طبقه‌بندی و پیش‌بینی داده‌ها را یاد می‌گیرند.
[۵/۱۹،‏ ۹:۵۵ ق.ظ] Dr.Noorolahi: در بازی‌های ویدیویی، هوش مصنوعی عموماً قصد دارد شخصیت‌ها، حریفان و محیط‌ها را واقعی‌تر کند، و گاهی اوقات توهم رفتار هوشمندانه‌ای را ایجاد می‌کند.
[۵/۱۹،‏ ۱۰:۰۰ ق.ظ] Dr.Noorolahi: زبان در قلب هوش انسان و در نتیجه رقابت هوش مصنوعی به سمت سطوح انسان مانند گفتگو و درک قرار دارد.
[۵/۱۹،‏ ۱۰:۰۱ ق.ظ] Dr.Noorolahi: تا زمانی که رایانه ها جعبه های خاکستری بدون پوشش بدن هستند، آیا واقعاً می توانند ما را درک کنند؟  و آیا ما قادر به درک آنها خواهیم بود؟
[۵/۱۹،‏ ۱۰:۰۴ ق.ظ] Dr.Noorolahi: هنر به عنوان یک نوع بیان منحصر به فرد انسانی دیده می شود و بنابراین چالشی برای فناوری هوش مصنوعی است که هدف آن تکرار و تکمیل فعالیت های انسانی است.
[۵/۱۹،‏ ۱۰:۰۷ ق.ظ] Dr.Noorolahi: این که آیا اشیاء حساس هستند از زمان های قدیم فیلسوفان و مهندسان را مجذوب خود کرده است - مشکل این است که ما هنوز نمی دانیم این سؤال به چه معناست.
[۵/۱۹،‏ ۱۰:۱۲ ق.ظ] Dr.Noorolahi: یک بازوی روباتیک که در دهه 1960 در ایالات متحده ایجاد شد، همچنان بزرگترین دستگاه خودکار قرن بیستم است که صنعت خودرو و محل کار را متحول کرد.
[۵/۱۹،‏ ۱۰:۱۴ ق.ظ] Dr.Noorolahi: سیستم های خبره اشکال بالغی از هوش مصنوعی کاربردی هستند که قادر به استنباط راه حل ها، الهام بخشیدن به تصمیمات و جلوگیری از تهدیدات سایبری هستند.
[۵/۱۹،‏ ۱۰:۱۷ ق.ظ] Dr.Noorolahi: از زمان اولین دستگاه های باجه اتوماتیک (DAB یا ATM به زبان انگلیسی) در سال 1967، نرم افزار و سخت افزار کامپیوتری به تدریج جایگزین افراد در بخش بانکی و مالی شده است.
[۵/۱۹،‏ ۱۰:۲۲ ق.ظ] Dr.Noorolahi: ربات‌های جراحی اغلب برای جراحی‌های کم تهاجمی و از راه دور به منظور بهبود دقت و انعطاف‌پذیری پزشک، از جمله در عملیات‌های میکروجراحی ظریف، استفاده می‌شوند.
[۵/۱۹،‏ ۱۰:۲۴ ق.ظ] Dr.Noorolahi: سیستم‌های هوش مصنوعی نظامی برای ارائه پشتیبانی عملیاتی استراتژیک و تاکتیکی، مبارزه با یکدیگر استفاده می‌شوند، اما همچنین می‌توانند به طور کاملاً مستقل به اهداف انسانی حمله کنند.
[۵/۱۹،‏ ۱۰:۲۷ ق.ظ] Dr.Noorolahi: ربات‌های هوایی یا پهپادها برای اهداف نظامی و غیرنظامی استفاده می‌شوند: نظارت، هدف‌گیری، شناسایی، واکنش به بلایا، جمع‌آوری تصاویر و تحویل کالا.
[۵/۱۹،‏ ۱۰:۳۰ ق.ظ] Dr.Noorolahi: سیستم‌های هوش مصنوعی به فضاپیماهای بدون سرنشین اجازه می‌دهند تا مأموریت‌های پیچیده‌تری را انجام دهند و در فواصل بیشتری از زمین نسبت به فضاپیماهای سرنشین دار یا سیستم‌های خودکار ساده عمل کنند.
[۵/۱۹،‏ ۱۰:۳۳ ق.ظ] Dr.Noorolahi: سرگرمی های آنلاین که در قلب زندگی روزمره در قالب فیلم، موسیقی و بازی های ویدیویی وجود دارد، برای مشتریانی که توصیه های شخصی شده دریافت می کنند، با تکنیک های هوش مصنوعی، سازگار شده است.
[۵/۱۹،‏ ۱۰:۵۴ ق.ظ] Dr.Noorolahi: پژوهش در زمینه تعامل انسان و ربات با هدف ارتقای رابطه بین انسان و ربات از طریق یک رویکرد چند رشته ای، شامل مهندسی، هوش مصنوعی، روانشناسی، جامعه شناسی، علوم شناختی و فلسفه است.
[۵/۱۹،‏ ۱۰:۵۷ ق.ظ] Dr.Noorolahi: این احتمال وجود دارد که روبات‌های خانگی آینده در تنظیمات خانه هوشمند ادغام شوند - کل محیط بر اساس شبکه‌ای از سیستم‌های هوش مصنوعی برای کمک به انسان در کارهای خانه طراحی می‌شود.
[۵/۱۹،‏ ۱۰:۵۸ ق.ظ] Dr.Noorolahi: وسایل نقلیه خودران به چندین سنسور و رایانه مجهز هستند که به آنها اجازه می دهد بدون کنترل مستقیم راننده رانندگی کنند.
[۵/۱۹،‏ ۱۱:۰۰ ق.ظ] Dr.Noorolahi: فن آوری رباتیک از افراد دارای معلولیت حمایت می کند - ارائه کمک های فیزیکی و اجتماعی، و همچنین حمایت ذهنی با تسهیل یادگیری و ارتباطات.
[۵/۱۹،‏ ۱۱:۰۳ ق.ظ] Dr.Noorolahi: دستیارهای دیجیتال مجهز به هوش مصنوعی که دستیارهای هوشمند یا مجازی نیز نامیده می شوند، عامل های نرم افزاری تعاملی هستند که قادر به پاسخگویی به درخواست های روزانه مانند دستورات صوتی برای یک سرویس، اطلاعات یا سرگرمی هستند.
[۵/۱۹،‏ ۱۱:۰۶ ق.ظ] Dr.Noorolahi: انسان نماها در اشکال و اندازه های مختلفی وجود دارند - ویژگی مشترک آنها شباهت آنها به بدن انسان و تقلید از رفتارهای خاص منحصر به فرد برای انسان است.
[۵/۱۹،‏ ۱۱:۰۸ ق.ظ] Dr.Noorolahi: استفاده از زبان گفتاری برای دسترسی به رایانه، که مدت ها به عنوان یک ویژگی علمی تخیلی تلقی می شد، اکنون در قالب رابط های مکالمه به واقعیت تبدیل شده است.
[۵/۱۹،‏ ۱۱:۱۱ ق.ظ] Dr.Noorolahi: هوش مصنوعی می‌تواند یادگیری و تدریس را با خودکارسازی ارزیابی، کمک به معلمان در انجام وظایف مشترک، و ارائه «سیستم‌های آموزشی هوشمند» که نیازهای فردی هر دانش‌آموز را برآورده می‌کند، بهبود بخشد.
[۵/۱۹،‏ ۱۱:۱۳ ق.ظ] Dr.Noorolahi: ماشین های دارای عقل سلیم می توانند زبان مشترک را درک کنند، تصمیمات بهتری بگیرند و از اشتباهات متعدد اجتناب کنند.  اما چگونه آنها را ایجاد کنیم؟
[۵/۱۹،‏ ۱۱:۲۱ ق.ظ] Dr.Noorolahi: بهبود عملکرد، ظاهر یا رفتار انسان از طریق ژنتیک، پزشکی و فناوری یکی از شگفت‌انگیزترین وعده‌های فناوری‌های کنونی است.  اما آیا برای بهتر یا بدتر است؟
[۵/۱۹،‏ ۱۱:۲۵ ق.ظ] Dr.Noorolahi: سیستم‌های رباتیک بیومکانیکی با هدف جایگزینی یا بهبود عملکرد انسان، معمولاً در زمینه تحرک و دستکاری توسعه می‌یابند.  پروتزها اندام های مصنوعی هستند، در حالی که اسکلت های بیرونی (ارتزها) برای تقویت انسان هستند.
[۵/۱۹،‏ ۱۱:۲۸ ق.ظ] Dr.Noorolahi: هوش مصنوعی به طور کلی جایگزین شناخت انسان برای کارهای خاص می شود، هوش تقویت شده با آموزش مغز آن را بهبود می بخشد.
[۵/۱۹،‏ ۱۱:۳۱ ق.ظ] Dr.Noorolahi: بیوروباتیک شامل توسعه دستگاه‌های رباتیک با عناصر جزئی بیولوژیکی است که توسط مهندسی ژنتیک به منظور تقلید از موجودات زنده یا ادغام با آنها تولید می‌شود.
[۵/۱۹،‏ ۱۱:۳۳ ق.ظ] Dr.Noorolahi: واقعیت مجازی شبیه سازی سه بعدی یا بازسازی یک محیط واقعی توسط کامپیوتر است که معمولا در زمینه بازی، آموزش، کاوش یا بازاریابی است.
[۵/۱۹،‏ ۳:۰۸ ب.ظ] Dr.Noorolahi: آیا روزی می‌توانیم ذهن خود را روی رایانه بارگذاری کنیم و برای همیشه در حافظه آن زندگی کنیم - و بنابراین زندگی دومی را در بدنی جدید داشته باشیم؟
[۵/۱۹،‏ ۳:۰۹ ب.ظ] Dr.Noorolahi: اگر رایانه‌ها باهوش‌تر شوند، روزی هوش آنها از انسان‌ها پیشی می‌گیرد - اما بعد چه اتفاقی می‌افتد؟
[۵/۱۹،‏ ۳:۱۳ ب.ظ] Dr.Noorolahi: سیستم‌های چند روباتی (MRS) مجموعه‌ای از روبات‌ها هستند که از تعداد متغیری از روبات‌ها تشکیل شده‌اند که به منظور دستیابی به اهداف پیچیده یا دست نیافتنی برای یک ربات واحد همکاری می‌کنند.
[۵/۱۹،‏ ۳:۳۵ ب.ظ] Dr.Noorolahi: هوش مصنوعی جمعی، هوش را از طریق کلان داده‌های جمع‌آوری‌شده آنلاین، شبیه‌سازی می‌کند و از الگوهای تولید شده توسط تجربه بسیاری از انسان‌ها یا صدها ماشین استفاده می‌کند.
[۵/۱۹،‏ ۳:۳۶ ب.ظ] Dr.Noorolahi: از زمان آغاز به کار خود در دهه 1970، مسابقات باعث پیشرفت علمی و فناوری در هوش مصنوعی و روباتیک شده است.
[۵/۱۹،‏ ۳:۳۹ ب.ظ] Dr.Noorolahi: نانوربات‌ها ربات‌هایی هستند که اندازه آنها در حد یک نانومتر است.  چنین تولید در مقیاس کوچک از طریق ابزارهایی مانند فناوری نانو، دستکاری DNA و استفاده از باکتری ها قابل دستیابی است.
[۵/۱۹،‏ ۳:۴۲ ب.ظ] Dr.Noorolahi: اینترنت اشیا (IoT) به شبکه‌هایی از اشیاء فیزیکی متصل به اینترنت و مجهز به حسگرها، محرک‌ها، فرستنده‌ها و پردازنده‌هایی اشاره دارد که برای جمع‌آوری، پردازش و تبادل داده‌ها در نظر گرفته شده‌اند.
[۵/۱۹،‏ ۳:۴۴ ب.ظ] Dr.Noorolahi: نظریه داروین در مورد بقای بهترین ها برای انتخاب کارآمدترین الگوریتم ها و تکامل یافته ترین ربات ها به کار می رود، گویی ما خدایان هستیم و ماشین ها را زنده کرده ایم.
[۵/۱۹،‏ ۳:۵۰ ب.ظ] Dr.Noorolahi: به لطف ظرفیت ارتباط انسانی از طریق اینترنت، بشریت در حال تجربه سطح بالاتری از آگاهی جمعی نسبت به گذشته است، برای بهتر (با ایده های روشنگرانه تر) اما شاید برای بدتر (کاهش تنوع).
[۵/۱۹،‏ ۳:۵۵ ب.ظ] Dr.Noorolahi: اتوماسیون عمومی تغییرات سازمانی که مشخصه سه انقلاب صنعتی اول است.  در انقلاب چهارم در مورد هوش مصنوعی نیز چنین خواهد بود.
[۵/۱۹،‏ ۳:۵۷ ب.ظ] Dr.Noorolahi: در سال 1942، آیزاک آسیموف سه اصل را پیشنهاد کرد - پیچیده - که پایه‌های اخلاق روباتیک را بنا نهاد.
[۵/۱۹،‏ ۴:۰۰ ب.ظ] Dr.Noorolahi: تجربیات روزمره نشان می دهد که افکار ما تا حدی خارج از مغز ما، در بدن ما، بدن های اجتماعی یا در رسانه های حافظه سرچشمه می گیرند - ذهن به کجا ختم می شود؟
[۵/۱۹،‏ ۴:۴۸ ب.ظ] Dr.Noorolahi: زمانی که موضوع علمی تخیلی بود، فرضیه ادغام انسان و ماشین هوشمند برای ایجاد گونه‌ای جدید بسیار جدی گرفته می‌شود، از جمله توسط نهادهای رسمی - اما آیا می‌توان از نظریه جدیدی صحبت کرد؟

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی