متخصص طب پیشگیری و پزشکی اجتماعی- دکتر سیامک نوراللهی

کلینیک پیشگیری

متخصص طب پیشگیری و پزشکی اجتماعی- دکتر سیامک نوراللهی

کلینیک پیشگیری

طب پیشگیری و اجتماعی

بایگانی

نظریه آشوب در آینده پژوهی دکتر سیامک نوراللهی

نظریه آشوب در آینده پژوهی

نظریه آشوب در آینده پژوهی یک رویکرد است که در بررسی تغییرات آینده و پیش بینی رویدادهای آینده استفاده می شود. این رویکرد معتقد است که آینده قابل پیش بینی نیست و دارای عوامل زیادی است که می توانند به طور غیرمنتظره تغییرات و آشوب را در آینده ایجاد کنند.

نظریه آشوب در آینده پژوهی بر اساس مفهوم "پروسس های غیرخطی" است که در طبیعت و سیستم های اجتماعی وجود دارند. این رویکرد به تأثیر عواملی مانند تغییرات کوچک در شرایط اولیه، وابستگی به شرایط اولیه، تعاملات پیچیده و عدم قطعیت توجه می کند.

با توجه به ظرفیت آشوب در آینده، نمی توان پیش بینی دقیقی از رویدادها و تغییرات آینده داشت. اما با استفاده از این رویکرد، می توان به شناخت بهتری از محدودیت ها و ریسک های مرتبط با آینده پیش پرداخت و راهبردها و تصمیماتی را تدوین کرد که به ما در مواجهه با آشوب آینده کمک کند.

با این حال، مهم است به یاد داشت که نظریه آشوب در آینده پژوهی نمی تواند آینده را به طور کامل پیش بینی کند. همچنین، ممکن است نیاز به استفاده از روش های دیگری مثل سناریو سازی و تحلیل ریسک داشته باشیم تا به یک تصویر کاملتر از آینده برسیم.

 

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی